Frihedsgudinden !!

Vi skulle ud at se Frihedsgudinden så vi tog toget ud til færgen. Deres sikkerhed er kæmpe fordi Frihedsgudinden er deres symbol på frihed. Vi tog færgen ud til øen hvor vi gik i land.

Vi skulle have sådan en Audio-guide som fortalte om Frihedsgudinden, hvordan vi skulle finde rundt og hvordan vi om op i den. Audio-guiden fortalte om nogle symboler som kunne være på sten, skilte og sådan noget. Der var numre på fx: 100 så skulle man taste 100 og trykke på start/sluk knappen man kunne også pause den midt i den fortalte.

Vi var på vej op til Frihedsgudinden, da der var en der standsede os og sagde at der var lukket. Så gik vi et andet sted hen hvor man kunne komme op, men der stod også en vagt, som sagde vi ikke måtte komme op. Vi spurgte hvorfor og de sagde at der var gået ild i en propantank/gastank.

Derfor ventede vi imens vi hørte på Audio-guiden. Efter noget tid sagde de, at vi skulle gå hen i køen til færgen fordi der var risiko for at propantanken kunne eksplodere. Jeg fik at vide, at hvis jeg kunne høre et brag, skulle jeg krumme mig sammen, så der var mindst mulig der kunne ramme mig. Der kom mange færger for at hente os. Der kom en masse helikoptere og brandbåde. Da vi var kommet lidt længere hen i køen, begyndte der en alarm, men den stoppede heldigvis lige bag efter. Det var bare en falsk alarm.

Da vi kom op på færgen, var der næsten helt tomt på øen, bortset fra dem der stod i køen. På den anden side af øen kunne vi se brandmændene sprøjte vand på et eller andet, men vi kunne ikke se hvad.

Efter den oplevelse sejlede vi til Ellis Island, hvor vi så et museum som Oscar har skrevet om. På vejen tilbage til N.Y. kunne vi se Manhattan skyline.