Sejltur på den 6300 km lange Yangtze River

1/3 af Kinas befolkning bor rundt om Yangtze river, det vil sige 450 mio. mennesker. Yangtzefloden er omkring 6300 km lang (ligeså lang som den kinesiske mur er i dag). Vandet i Yangtzefloden opsamles fra et område på 1,8 mio. km2 svarende til 2/3 af Grønland. Yangtze er verdens tredje største flod og den munder ud i Det Sydkinesiske Hav.

Wu Gorge, en af de smukke passager på Yangtzefloden

I 2009 blev dæmningen ved The Three Gorges færdig og den hævede vandstanden med 90 meter, så nu flyder der årligt 450 mia. m2 vand igennem floden. Et kraftværk står for halvdelen af al den strøm der i Kina dannes ved vandkraft.

Da vi havde forladt hotellet i Chengdu, var næste stop en cruisebåd på Yangtzefloden. Cruisebåden havde fem etager og et meget lille fitnesscenter. Oscar, Nicolai og jeg sov sammen i en dobbeltkabine med ekstra seng på tredje etage. Min mor og far sov nedenunder på anden etage. Første aften nød vi udsigten til byen under udsejlingen, slappede af, spiste i restauranten og gik i seng.

Victoria Cruise som vi sejlede med

Den næste dag styrtede det ned, så efter vi havde spist hentede vi paraplyerne og gik ned i lobbyen, hvor vi blev overvældet af alle de råbende kinesere. Her i Kina larmer de meget mere end i Danmark eller også, er det bare fordi vi ikke forstår dem. I land skulle vi op ad ca. 300 trappetrin og på vej op ad alle trapperne stod, der en masse kinesere og solgte regn ponchoer og paraplyer. Vores guide fortalte at om vinteren steg vandet over 20 meter og dækkede næsten alle trapperne.

Vi besøgte Jadekejserens tempel, der lå oppe på toppen af et bjerg der kaldtes Himlens bjerg. I det gamle Kina, da der var kejsere, var det kun kejseren der måtte gå derop, og det gjorde han hvert år for at bede for hele Kina.  Ifølge religionen er der i alt 3 verdener og hver verden var repræsenteret ved hvert et bjerg. De to andre var Jordens bjerg og Helvedes bjerg. I et tempel var der figurer der hver stod for bestemte fødeår. Jeg er født i grisens år og 2019 er netop grisens år. Det skulle give lykke at blive fotograferet sammen med sin figur, så det blev vi alle sammen.

Udenfor var en stor klokke, som gav lykke hvis man ringede på den ved at støde til den med en stor stav, først hårdt, så hårdere og til sidst hårdest.

Der var også en tromme, hvor man også skulle slå 3 gange. Længere nede af bjerget kom vi til en væg med en drage, og hvis man rørte den fra hale til hoved, fik man held, og penge hvis man rørte dens fødder. Den gjorde vi selvfølgelig og fortsatte over den fine lille bro ved siden af.

Vi var nu kommet til Helvedes by, hvor lanternerne er blå i stedet for den traditionelle røde farve, der betyder glæde. Her så vi et lille danseshow og så skulle vi ned til båden. I stedet for bussen tog vi en vild sjov rutsjebane af marmor, hvor man selv kunne styre farten.

Da vi kom tilbage til båden, var der frokost og derefter så vi en Power point præsentation af Yangtzefloden og det store byggeri omkring dæmningen.

Senere på dagen lærte mor, far og jeg at tale mandarin, det mest brugte af de kinesiske sprog. Vi lærte de mest almindelige fraser og at tælle. Der var ret sjovt. Der er fire forskellige versioner af et ord, alt efter hvordan man lægger trykket. F.eks. betyder ”má” mor, men ”mâ” hest, så man skal helst ikke bytte rundt på det.

Vi sejlede 660 km fra Chongqing til Yichang (den røde linje)

Næste morgen startede vi med igen at lære noget nyt, nemlig det kinesiske spil Mah Jong. Man spiller det ved et specielt bord, som var mega sejt. Når man trykker på en knap kaster bordet terningerne for én og når man trykkede på en anden knap åbner der sig en luge hvor man kan skubbe de gamle brikker ned så de bliver blandet og når man trykkede på knappen igen blev der skubbet et nyt sæt op. Imens vi havde spillet, var båden nået sit første mål nemlig Qutang Gorge en meget flot fjord. Det var ret sejt for man kunne kigge i virkeligheden og så bagefter på 10 yang sedlen og se det samme. Da vi havde set os mætte, gik vi ind og spillede noget mere Mah jong mens vi sejlede forbi Wu Gorge en fjord magen til Qutang Gorge. Vi var nu ankommet til stedet hvor vi skulle i land, så vi hoppede i land og gik langs broerne hen til nogle små både med kinesisk tag på. De små både bragte os gennem den smukke Goodness stream flod til en minemaskine og en hule 500 meter oppe ad en lodret skrænt. I hulen lå der en stenkiste med et menneske i. Man ved ikke hvordan folkene har fået den derop, men man ved det har været svært, for i 2009 var der 90 meter lavere, så det gjorde det jo endnu sværere. Man tror grunden til at de har lagt kisten derop er, at man engang troede på, at der var større chance for at komme i himlen hvis man var tættere på den.

Vi så også et danseshow hvor danserne havde klædt sig ud. De kinesisk turister begyndte også at danse med.

Da vi kom tilbage, spillede vi noget mere Mah jong og gik bagefter ned til aftensmaden som den dag ikke var buffet, men kaptajnens farvel banket. Vi var nået til overraskelsesdesserten, da lyset blev slukket og der blev båret fødselsdagskager ind; der var nemlig fire kinesere der havde fødselsdag. Bagefter gik besætningen og kaptajnerne farvel runde.

Vi spiste hurtig morgenmad og steg af båden, for vi havde ikke så meget tid. På vejen op ad de 600 trin så vi en form for elevator der kørte på skinner. Da vi havde fundet bilen, kørte vi op til den enorme dæmning som løftede både omkring 130 meter op i en form for vandelevator. Nu sidder vi i et tog på vej til Hong Kong.