Seychellerne, et paradis på jorden

Seychellerne lever fuldt op til forventningerne om skønne strande, flotte klipper og fantastisk vand og samtidig er det et dejligt åbent folkefærd der er venlige, veluddannede og taler godt engelsk og fransk.

Vi befinder os 4 grader syd for ækvator på og vi er her i deres vintersæson, som betyder 32 grader varm luft og 25 grader varmt vand. Jeg har ikke været I paradis endnu, men Seychellerne må være tæt på – i hvert tilfælde for os der kommer fra Danmark med kulde og høje skatter.

Seychellerne har nemlig ikke kun en fantastisk natur og klima. Landet med de 95.000 indbyggere er også et velfærdssamfund med gratis skole, sundhedssystem og øvrige velfærdsgoder, som vi kender det fra Danmark, men uden de høje skatter. Marginalskatten er på 5% og velfærdssamfundet betales af at sælge fiskerettigheder til tun i deres meget store havområde. Se mere herom i Oscars artikel, som kommer på en af de kommende dage.

Seychellerne er i dag et selvstændigt land men har nået både at være en fransk og engelsk koloni. Franskmændene kom for 240 år siden og indtog Seychellerne – de beskriver det som et paradis med masser af frugt fisk og frisk vand. Siden kom englænderne til. Det betyder at de i dag taler Creole, som er 80% fransk men koblet med afrikanske ord fra slaverne og Engelske ord fra seneste kolonitid, samtidig med at Engelsk er det officielle sprog på øen. Alle taler således mindst tre sprog og en del behersker også tysk. I det hele taget er det et veluddannet folkefærd med minimum 11 års skolegang.

Midt i paradiset er der dog en ting vi ikke havde forventet og det var den stærke sydøst passatvind der sender store bølger og dønninger ind i selv de mindste bugte. Det har blæst rigtigt meget den første uge og vi har været ude på nogle hæsblæsende sejlture og dyk i oprørt vand. Som sejlere er vi jo ikke sarte og da de lokale tog os med på en tur til La Digue i en mindre dykkerbåd var det da også med godt humør at vi tog ud for at krydse en mindre passage i det Indiske Ocean. Men jeg må sige, at da vi skulle ud gennem brændingerne og de 3-4 meter høje bølger brækkede var jeg glad for at vi havde en trænet skipper på båden. Jeg havde ikke selv sejlet igennem og det var nok også på grænsen til det ansvarlige, men det vidste vi jo ikke før vi var ude i det. Vi kom heldigvis godt over og godt tilbage igen, men næste dag fik vi fortalt at en anden båd faktisk var kæntret og 2 børn var døde. Det gav anledning til en drøftelse i familien om redningsveste og sikkerhed til søs.

Vi har brugt meget tid på at dykke hernede. Vi tog PADI Open Water kurset i i det kolde og usigtbare Øresund inden vi tog afsted . Så vi har virkeligt glædet os til at komme herned og dykke og set frem til det varme og klare vand. Temperaturen har været fin, men sigtbarheden har været noget af en skuffelse. Sydøst passaten blæser kraftigt hen over øerne og gør at der er store bølger og dønninger der hvirvler sandbunden op og gør vandet usigtbart. De første mange dyk ud fra øen Praslin har vi haft sigtbarhed fra 2-7 meter.

Nu er vi heldigvis kommet til øen Mahe og er på Nordvestkysten hvor der er mere læ og sigtbarheden har i dag været oppe på 20 meter. Jeg er desværre blevet så forkølet at jeg ikke kunne dykke i dag og jeg måtte sende de 3 drenge og Neel afsted fra dykkerbåden på 2 fantastiske dyk. Det er så sejt at se alle tre drenge hoppe i fra båden og dykke ned i dybet, men noget hårdt at blive stående deroppe. Oscar har færdiggjort Open Water Advanced kursus i dag med et dybdedyk og et vragdyk og Malthe, Nicolai og jeg er i gang med det og regner med at færdiggøre det på Galapagos om et par måneder. Se også Malthes artikel om dykning, som kommer en af de kommende dage.

Ud over et skønt hav har Seychellerne også et fantastisk dyreliv med mange særegne fugle og deres kæmpe skildpadder, som vi nedenfor på billedet besøger i en nationalpark på La Digue. Skildpadderne er kæmpe store, vejer flere hundrede kilo og kan blive op til 400 år gamle. I parken var der lagt fodre frem og børnene kunne gå ind til skildpadderne og fodre dem.

På landjorden er der også skønt med palmer og et rigt fugleliv. Den karakteristiske Coco de mer kokosnød, som kun vokser på Seychellerne, er landets varemærke og anvendes overalt. Her står Malthe midt i en kokosskov hvor de store palmer skygger for solen. Det tager 20-30 år før en palme giver nødder og det tager 6-7 år for en kokosnød at modne, så det er en langvarig proces der skaber de hårde og store kokosnødder. Se også Nicolais artikel for mere om kokosnødder.

Nu er vi så på vej til USA hvor vi har planer om at besøge New York, Washington, Texas og Florida over den næste måned og en af missionerne er at finde ud af hvorfor folk har valgt Trump som president.

Author: Per Thau

2 thoughts on “Seychellerne, et paradis på jorden

1. Så dejligt at høre fra jer ♥️ og at I har det skønt i ‘Paradis på jord’. Og tak for alle de der facts om Seychellerne, så vi ikke behøver søge oplysninger om stedet andre steder ??
    Puha, puha godt I kom gennem bølgerne med livet i behold!!
    Glæder mig allerede til at høre mere fra jeres færd….
    Kærlige hilsen fra Danmark med skønt og varmt sensommer vejr…
    Kram Annette

2. Tak for de informative og fine beskrivelser af turen. Seychellerne lyder som et fantastisk sted og ser smukt ud. Godt I klarede det oprørte hav, det er ikke lille Danmark. Har tænkt på jer, da vi har hørt om storme i området. Fortsat god rejse videre til USA.